Het programma omvat milieukasten met opslag van twee zestiglitervaten (met pomp) en acht varianten van twintig liter. In totaal dus tien verschillende producten in één behuizing, goed voor 95% van de oliebehoefte in de werkplaats.

Vincent Sanders (exportmanager), John Bruggink (general manager) en Taco Sprenger (salesmanager Nederland).

KORTE LIJNEN, LANGE ERVARING

Het jonge Nederlandse oliemerk Synmar wil de vleugels uitslaan, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Wat voegt het label toe aan het bestaande, brede leveranciersaanbod in olieland?

Tekst Maarten Molenaar – 13-12-2019

Als je olie weet te verkopen aan Irak, waar het zwarte goud bijna overal spontaan opborrelt, doe je kennelijk iets goeds. Dat zit ‘m volgens exportmanager Vincent Sanders deels in het imago van Nederland. “Op de Automechanika Dubai profileren we onze producten nadrukkelijk als ‘made in Holland’. Dat roept bij de buitenwacht een sterk kwaliteitsgevoel op. Sowieso staat WestEuropese automotive internationaal hoog aangeschreven. Te beginnen bij de auto’s zelf, maar in het verlengde daarvan ook de onderhoudsmarkt. Voor een hoogwaardig eindproduct klopt men daarom ook in Irak aan bij buitenlandse spelers zoals wij.”

AUTOMECHANIKA
Vincent Sanders, John Bruggink en Taco Sprenger gingen ruim anderhalf jaar geleden van start met Synmar. Bij elkaar beschikt het drietal over meer dan 35 jaar ervaring in dit deel van de automotive aftermarket. De in Amersfoort ontwikkelde producten vinden hun weg naar vijftien landen, waaronder Kenia, Irak, Litouwen, Macedonië, Bulgarije, Zweden, Denemarken, België en Duitsland. Daarbij blijft het niet, wat Sanders betreft: “Er zijn genoeg markten en werelddelen waar we nog naartoe willen. Vandaar dat we in 2020 voor de tweede keer deelnemen aan Automechanika Dubai en ons debuut maken op Automechanika Frankfurt.”

Ook in eigen land ligt er een groeiscenario, al is het maar vanwege de introductie van vele nieuwe specificaties vanuit de OEM, met name door brandstofbesparing ingegeven. Maar progressie komt ook door de snelle manier van schakelen met de markt, verwacht Bruggink. “We zijn flexibel, zitten kort op de bal. Afvullen en verpakken gebeurt in eigen huis, afleveren bij de garage is in Nederland al de volgende dag mogelijk.

Internationaal kunnen we in de regel alles binnen twee weken bij de klant hebben. Er staan in ons magazijn doorlopend vijftig kwaliteiten op voorraad. Vandaaruit bieden we grootverpakking, kleinverpakking en alle maten daartussen.” In het eerste kwartaal van 2020 introduceert Synmar een nieuwe website, inclusief de voor Nederland gebruikelijke kentekenkoppeling. Op exportmarkten leidt de route merk-model-type-bouwjaar naar de juiste referentie.

NADEEL, VOORDEEL
In contacten met prospects klinkt soms hun kanttekening dat Synmar geen producent is. Dat veronderstelde nadeel is volgens Sanders in de praktijk juist een voordeel. “Het maakt ons flexibel en snel. Wij betrekken onze syntheten en mineralen bij degene die op een bepaald moment de beste kwaliteit tegen de gunstigste prijs levert. Allemaal van Europese herkomst, maar geografisch en qua aanbieders verspreid om leveringsrisico’s af te dekken. Bovendien hebben we geen ontwikkel- en testtraject nodig voordat we op de markt kunnen komen. Onze responstijd op een klantvraag naar, zeg 0W16, is uiterst kort. We hebben de kwaliteit van de producent, zonder er zelf een te zijn.” De kracht van Synmar is volgens Taco Sprenger ook de korte lijn naar de afnemer: geen tussenpersonen. “En als het op de route ligt of een acuut probleem in de werkplaats betreft, komen we desnoods zelf de kannen of doorsmeerkaartjes brengen.”

KLEINE BATCHES
Synmar koopt basisolie en gereed product per tankwagen in, wat de eigen voorraadwaarde binnen de perken houdt. Met het versplinterde, overvolle productportfolio dat de auto-industrie tegenwoordig kenmerkt, zit een garagist of grossier niet te wachten op minimale afnamehoeveelheden van drie, vier, vijf pallets. “We hanteren geen minimumafnames”, licht Bruggink toe. “Wil de klant dozen van 12×1 liter, 4×4 of 4×5, ook in de nieuwe ultradunne viscositeiten, dan gaan we daar flexibel mee om.”

‘We vullen in eigen huis af en de volgende dag staat de olie bij de garagist’

Van elke batch wordt een monster genomen en opgeslagen. “Mocht zich een garantievraag voordoen, dan zijn wij het eerste aanspreekpunt voor de klant. Overigens is in 99 procent van de gevallen niet de olie zelf de oorzaak van een storing. Veel vaker draait het om niet naleven van de verversingstermijn, foutief eigenhandig tussentijds bijvullen door de berijder, of gebruik in de garage van andere olie dan de voertuigdocumentatie voorschrijft.”

OMZET VERDUBBELEN
Komend jaar wil Bruggink de omzet verdubbelen en nieuwe exportmarkten ontginnen. Met het oog daarop moet er een grotere, eigen opslaglocatie komen dan de huidige, gehuurde hal waar maximaal driehonderd palletplaatsen onderdak hebben. Ook het kantoor wordt in de nieuwe locatie ondergebracht. “We hebben de ambitie om ook grotere orders in eigen huis te kunnen afvullen en opslaan. Voor de buitenlandse markt willen we van 15 naar 25 landen groeien. Verder hebben we ruim tien private-labelklanten en dat aantal stijgt. Daarnaast zijn we voor de thuismarkt in gesprek met partners die het merk Synmar willen uitdragen. Mede door de sterke groei, onze doelstellingen en verwachtingen begint de opslag- en expeditieruimte te knellen. We hebben dringend meer kuubs nodig.”